Közlekedés és turizmus

Az EP bővítené a vonaton utazók jogait

2018. 11. 19.

Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülése tegnap elfogadta a vasúton utazó személyek jogairól szóló rendelet új szövegét. Az elfogadott dokumentum ellentmondásos, mert számtalan valóságtól életszerűtlen intézkedés bevezetésére kötelezné a vasúttársaságokat, ezáltal megterhelő többletköltségeket okozva nekik. Az utasok jogainak fokozott védelme következtében azonban a javaslat pozitív hatással van az idősek, valamint a fogyatékossággal élő és a csökkent mozgásképességű személyek utazási lehetőségeire. Deli Andor, a Közlekedési és Turisztikai Bizottság tagja szerint a szöveg kiegyensúlyozatlan lett és túlzottan hátrányosan érinti az európai szolgáltatókat, például a MÁV-ot is. Ugyanakkor egyetértett Kósa Ádám fideszes képviselőtársával, hogy a jelentés több olyan, az utasok számára pozitív elemet tartalmaz, amelyek miatt a végső szavazáson támogatták azt.

Deli Andor az eredmény kapcsán sajnálatát fejezte ki, hogy nem sikerült olyan kiegyensúlyozott szöveget elfogadni, amely a vasúttal közlekedő utasok jogainak figyelembe vétele mellett nem lehetetleníti el a szolgáltatókat sem. A szolgáltatók például nem mentesülnek a kártérítési kötelezettség alól vis mayor esetén sem, az ezzel járó többletköltségek pedig hosszú távon ronthatják a szolgáltatások minőségét. Amennyiben a Tanács is jóváhagyja a szöveget, a jövőben az utasok 60 percen túli késés során a jegy árának 50%-át, 120 percen túli késés esetén pedig a teljes összeget visszakapják, miközben jogosultak a megkezdett utazásuk folytatására is.

Kósa Ádám, a Fogyatékosságügyi Munkacsoport társelnöke üdvözölte a szöveg azon kitételét, mely szerint a jövőben külön figyelmet kell fordítani a fogyatékossággal élő és a csökkent mozgásképességű személyekre, hogy megkülönböztetésmentesen férjenek hozzá a járművekhez, a vonat felszereltségéről pedig akadálymentes tájékoztatást kapjanak. Az azonos utazási feltételek biztosítása érdekében e személyeknek ingyenes segítséget kell nyújtani a felszálláshoz és a leszálláshoz. „Nagyon fontos, hogy az érzékszervi fogyatékossággal élő utasok (siketek, nagyothallók, siketvakok) számára is értelmezhető vizuális, illetve hangjelző rendszerek álljanak rendelkezésre, hogy a késésekről a lehető legjobban tájékozódjanak” – emelte ki a fideszes politikus. Kósa szerint ugyancsak előremutató intézkedés, hogy a személyzetet megfelelően ki kell képezni a fogyatékossággal élő és a csökkent mozgásképességű személyek szükségleteiről és a számukra szükséges segítségnyújtásról. Üdvözlendő, hogy a rendelet átdolgozása során az Európai Parlament figyelemmel volt a fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ-egyezményre is.