Közlekedés és turizmus

Mobilitási Csomag: felülkerekedtek a protekcionista erők

2018. 06. 14.

„Néhány nyugati tagállam arroganciája és a kompromisszumkészség teljes hiánya jellemezte a mai plenáris szavazást, mely felülírta a Közlekedési és Turisztikai Bizottság (TRAN) múlt heti döntését a Mobilitási Csomag három fő dossziéjáról. A nagy tagállamok képviselői viselkedésükkel bizonyították, hogy nem az európai közlekedési vállalatok, a KKV-k illetve a vevők érdekeit tartják szem előtt, hanem saját piacukat védik bármi áron” – hangsúlyozta Deli Andor fideszes EP-képviselő a szavazást követően.

 „Az Európai Parlament plenáris ülése a mai napon megkérdőjelezte azt a munkát, melynek során az egyes dossziék politikai felelőseiként hónapokon át dolgoztunk, hogy elfogadható kompromisszumot találjunk a meglehetősen eltérő érdekek között. Az elért megállapodást a múlt heti TRAN szavazás során a szakbizottság többsége megerősítette. A nemzeti piacok védelme mellett kardoskodó ún. Road Alliance-ba tömörülő tagországok parlamenti képviselői azonban nem tudták elviselni, hogy nekik nem tetsző kompromisszum született. Az ő álláspontjuk a nemzeti protekcionista intézkedéseket helyezi előtérbe, s ezt tartalmazta a Foglalkoztatási és Szociális Bizottság (EMPL) áprilisban elfogadott véleménye is” – mondta el Deli Andor, az úgynevezett „posting lex specialis” néppárti felelőse.

E tagországok képviselői ezért élve a házszabály adta jogukkal aláírásgyűjtésbe kezdtek, és sikeresen plenáris szavazásra bocsátották a TRAN bizottságban elfogadott mandátumot. A plenáris pedig megtagadta e mandátumot, tehát a júliusi ülés során lehetőség lesz a szöveget lényegesen módosítani, ami minden valószínűség szerint megbontja majd a nagyon nehéz tárgyalások árán elért kompromisszumokat. Ismerve az EMPL szakbizottság véleményét, okunk van az aggodalomra, hiszen az EMPL szavazás során a racionális érvelést felülmúlta a szociális és nemzeti érdekeket mindenek elé helyező többség.

„A balliberális nyugati politikai hatalmak képviselői ismét megmutatták arroganciájukat és megakadályozták, hogy a kiküldetési irányelv tárgyalása során a közép- és kelet-európai országok rengeteg engedményét ellensúlyozzák egy, a közlekedési szektor számára speciális és elfogadható előírásokat tartalmazó jogszabály elfogadásával. Mindezek fényében megvizsgáljuk a rendelkezésünkre álló eljárásjogi lehetőségeket, hogy az Európai Parlament első olvasata egy olyan végső uniós jogszabály kialakítását segítse, mely figyelembe veszi fuvarozóink érdekeit!” – hangsúlyozta Deli Andor.