Közlekedés és turizmus

Infrastrukturális fejlesztésekkel a bővítéspolitika sikeréért

2021. 01. 19.

,,A transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) Európa fő gazdasági ütőerei, ezért tovább kell őket fejleszteni, fentarthatóbbá és intelligensebbé téve őket” – hívta fel a figyelmet felszólalásában Deli Andor fideszes EP-képviselő, a TEN-T hálózatok felülvizsgálata kapcsán tartott európai parlamenti plenáris vitában.

,,Könnyen elfeledjük az utak és vasutak építésének, fejlesztésének, vagyis a TENT-T útvonalak relevanciáját az európai integrációban és együttműködésben, valamint szerepüket abban, hogy az Európai Unió a világ legsikeresebb békeprojektjévé vált. Ezért szükséges a TEN-T hálózatokat az Unió külső határain túl is kiterjeszteni, különösképpen a nyugat-balkáni térség irányába. A TEN-T rendelet felülvizsgálatát arra kell használnunk, hogy megvalósuljon a tagjelölt országok, Szerbia, Montenegró vagy Észak-Macedónia jelentősebb bevonása, például megbízott helyi koordinátorok kinevezésével” – mondta el a vajdasági politikus.

,,A sikeresen működő ún. berlini folyamat keretein belül már megtörtént a TEN-T hálózat térképeinek kiterjesztése a Nyugat-Balkánra, tavaly pedig a Nyugat-Balkáni Közlekedési Közösség is megkezdte munkáját, továbbá az Európai Bizottság is elfogadta célirányos befektetési tervét a régió számára. Viszont, nagyobb összhangot kell teremteni a különböző politikai eszközök között. A TEN-T rendelet, mint a téma fő jogszabálykeretének felülvizsgálata, jó alkalom lesz arra, hogy létrehozzuk a kapcsolódási pontokat” – tette hozzá Deli Andor.

Háttér: A transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) létrehozásának célja a jobb és fenntarthatóbb összekötöttség biztosítása az Unió egyes tagállamai és régió között. A TEN-T hálózatok tartalmazzák az Unió fő közúti, vasúti és folyami útvonalait és azok fejlesztési terveit, melyekhez az Európai Unió külön pénzügyi eszközöket rendel. A kiterjesztett TEN-T hálózatok egyes Unión kívüli területeket is lefednek, úgy mint a Nyugat-Balkán. A TEN-T rendelet felülvizsgálata idén esedékes, amelyhez az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottsága saját kezdeményezésű jelentéssel járul hozzá.